مروارید از دیرباز، نماد زیبایی و یکرنگی بوده است. زیورآلات مروارید، جزو زیورآلات کلاسیک به شمار می روند. در گذشته، زیورآلات مروارید عموما به صورت گردنبندهای ساده بودند. اما امروزه می توانید انواع متنوعی از گوشواره، گردنبند، دستبند، انگشتر و پابندهای مروارید را در بازار مشاهده کنید.
مرواریدهایی که امروزه در بازار به فروش می رسند، عموما مرواریدهای پرورشی هستند. مرواریدهای طبیعی بیشتر در منطقه خلیج فارس یافت می شود. اما به دلیل برداشت بی رویه، مرواریدهای طبیعی بسیار نایاب شده اند و اگر در بازار یافت شوند، بسیار گرانقیمت هستند.
مروارید زمانی شکل می گیرد که یک جسم خارجی به بدن صدف نفوذ کند. پس از آن، صدف سعی می کند جسم خارجی را از خود خارج کند. اگر صدف موفق به دفع جسم خارجی نشود، رفته رفته در اطراف آن ماده ای را ترشح می کند که منجر به تشکیل مروارید می شود. در طبیعت، اجسام خارجی از طریق جریان آب به بدن صدف وارد می شوند. اما در مرواریدهای پرورشی، این عمل توسط یک متخصص انجام می شود.

در هر دو حالت، کیفیت ماده ی تشکیل دهنده ی مروارید، در میزان درخشش و زیبایی آن تاثیر به سزایی دارد. هر چقدر که کیفیت ماده ی تشکیل دهنده ی مروارید بیشتر باشد، ارزش آن بیشتر است. سطح مروارید باید هموار و عاری از زدگی و خش باشد. شکل مروارید ممکن است گرد، نامتقارن یا اشکی باشد. مرواریدهایی که شکل خاصی ندارند و نامنظم هستند، به مرواریدهای باروک مشهورند.
مرواریدهای طبیعی یا پرورشی، به دو دسته ی آب شور و شیرین تقسیم بندی می شوند. مرواریدهای آب شور، در صدف های خوراکی که در اقیانوس ها زندگی می کنند شکل می گیرند. اما مرواریدهای آب شیرین، در صدف های آب شیرین که در دریاها و برکه ها زندگی می کنند تشکیل می شوند. به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از صدف ها وجود دارند که می توانند مروارید بسازند. به همین دلیل، انواع متنوعی از مروارید با طرح ها و رنگ های متفاوت در بازار یافت می شود.

در ادامه، انواع مرواریدهای آب شور و شیرین را معرفی می کنیم.

انواع مرواریدها

مروارید آکویا (Akoya)

مرواریدهای آکویا، مرواریدهای پرورشی هستند که در آب های چین و ژاپن پرورش داده می شوند. اندازه ی این مرواریدها عموما 2 میلی متر است، اما در حالت های خاص می تواند به یک سانتی متر هم برسد. مرواریدهای آکویا گرد هستند و رنگ آن ها عموما کرم یا سفید است. این مرواریدها توسط یک صدف آب شور با نام صدف مرواریدساز محار ساخته می شوند. صدف های محار، بسیار کوچک هستند و کوچک ترین مرواریدها را تولید می کنند. مرواریدهای آکویا برای اولین بار در ژاپن و توسط شرکت میکاموتو (Mikamoto) تولید شد. اما در حال حاضر، این شرکت به چین منتقل شده و کیفیت مرواریدهای آن کاهش یافته است. صرفنظر از این مساله، شرکت میکاموتو هنوز هم شهرت خاص خود را دارد و یکی از تولیدکننده های اصلی مرواریدهای آکویا به شمار می رود.

مروارید اقیانوس آرام جنوبی

مروارید اقیانوس آرام جنوبی، در فیلیپین، استرالیا و اندونزی تولید می شود. این مروارید، بزرگ ترین مروارید در بازار است و قطر آن حدود یک تا دو سانتی متر است. این مرواریدها می توانند به رنگ کرم، سفید یا طلایی باشند. مروارید اقیانوس آرام جنوبی، توسط یک صدف آب شور با نام صدف مرواریدساز لب سفید تولید می شود.

مروارید تاهیتی (Tahitian Pearl)

شاید تصور کنید که این مرواریدها فقط در تاهیتی تولید می شوند، اما مرواریدهای تاهیتی، در جزایر پلی نزیای فرانسه پرورش داده می شوند. سایز مرواریدهای تاهیتی، معمولا بین 8 تا 16 میلی متر است. مروارید تاهیتی در رنگ های مختلف مثل آبی، ارغوانی، سبز یا خاکستری یافت می شود، اما این مرواریدها با عنوان مروارید سیاه شناخته می شوند. مروارید تاهیتی، توسط یک صدف مروارید ساز آب شور با عنوان صدف لب سیاه ساخته می شود.
امروزه، مرواریدهای تاهیتی جزو زیباترین و جذاب ترین مرواریدهای بازار به شمار می روند. رنگ این مرواریدها کاملا طبیعی ست و توسط فرایندهای مصنوعی ایجاد نمی شود. اگر می خواهید ستاره ی مجلس باشید و توجه همگان را به خود جلب کنید، یک گردنبند مروارید تاهیتی به تن کنید.

مروارید آبی (Blue)

مروارید آبی، توسط یک صدف آب شیرین با عنوان پائوا (Paua) تولید می شود. این مرواریدها، در انواع متنوعی از رنگ های آبی دیده می شوند، اما در رنگ های دیگر مثل طلایی، صورتی، سبز، قرمز و بنفش هم یافت می شوند. یکی از ویژگی های مرواریدهای آبی آن است که اگر در معرض نور قرار گیرند رنگشان عوض می شود و هر یک از آن ها به رنگ خاص و منحصر به فرد خود در می آیند.

مروارید آب شیرین

مرواریدهای آب شیرین عموما در رودخانه ها، برکه ها و دریاچه های چین شکل می گیرند. بسیاری از این مرواریدها سفید هستند و از لحاظ شکل و رنگ، شباهت زیادی به مروارید آکویا دارند. اما این مرواریدها دارای شکل ها و رنگ های متنوع تری مثل رنگ های پاستیلی هستند.
برای ایجاد مرواریدهای آب شیرین، یک جسم خارجی را داخل گوشت صدف قرار می دهند. سپس صدف آب شیرین لایه هایی را در اطراف این جسم ایجاد می کند و باعث ساخت مروارید می شود.

مروارید مابه (Mabe)

مرواریدهای مابه، به روش خاصی شکل می گیرند و با مرواریدهای معمولی تفاوت دارند. این مرواریدها به جای آنکه داخل صدف شکل بگیرند، در پوسته ی صدف ساخته می شوند. از اینرو یک طرف این مرواریدها تخت است. به همین دلیل است که به مرواریدهای مابه، مرواریدهای نصفه هم می گویند. مرواریدهای مابه عموما توسط صدف های آب شور در استرالیا، اندونزی، ژاپن و پلی نزیای فرانسه تولید می شوند.
مرواریدهای آبه در رنگ های متنوعی دیده می شوند: از صورتی کمرنگ گرفته تا رنگ های آبی. ماده ی خاصی که منجر به تشکیل این مرواریدها می شود، رنگ هایی را تولید می کند که شبیه به رنگین کمان هستند. این رنگ ها بسیار زنده و منحصر به فرد هستند؛ مخصوصا رنگ های نایاب آن مثل صورتی با رگه ها طلایی.
مروارید آبه توسط صدف بال پنگوين ساخته می شود. این صدف ها در نواحی مرطوب و شبه گرمسیری یافت می شوند و در سر تا سر جهان زندگی می کنند.

مروارید کشی (Keshi)

مرواریدهای کشی، جزو کمیاب ترین مرواریدها هستند و در آب های ژاپن و تحت شرایط خاص ایجاد می شوند. پرورش یک مروارید کشی می تواند تا هفت سال به طول انجامد. مرواریدهای کشی به شکل های مختلف مثل مستطیل، تخت، بیضی یا گرد شکل می گیرند و دارای رنگ های متنوع مثل سفید، رز، خاکستری، سیاه و غیره هستند. مرواریدهای کشی، بسیار درخشنده اند. محبوب ترین مرواریدهای کشی، مرورایدهای کشی تاهیتی و مرواریدهای تاهیتی اقیانوس آرام جنوبی هستند.

مروارید باروک (Baroque)

هر مرواریدی که دارای شکل منظم نباشد، مروارید باروک نام دارد. اکثر مرواریدهای آب شیرین، مرواریدهای باروک هستند. اغلب مرواریدهای آب شور گرد هستند، اما مرواریدهای آب شور باروک، بیشتر به  قطره شباهت دارند. مرواریدهای باروک اقیانوس آرام جنوبی و مرواریدهای باروک تاهیتی٫ جزو با ارزش ترین مرواریدهای باروک به شمار می روند. بیش از چهل درصد مرواریدهای تاهیتی، مرواریدهای باروک یا شبه باروک هستند.

مرواریدهای مصنوعی

مرواریدهایی که تا اینجا اشاره کردیم، مرواریدهای طبیعی یا پرورشی بودند. مرواریدهای مصنوعی، ساخته دست انسان هستند و توسط صدف ها شکل نمی گیرند. جنس این مرواریدها عموما شیشه است که با یک لایه درخشان پوشانده شده است. این مرواریدها هم درخشش خاص خود را دارند، اما درخشندگی آن ها به مرواریدهای پرورشی مرغوب نمی رسد. در عوض، مرواریدهای مصنوعی ارزان هستند.
تشخیص مرواریدهای طبیعی و پرورشی از مرواریدهای مصنوعی ساده است. اما تشخیص مرواریدهای طبیعی از پرورشی کار ساده ای نیست. به علاوه، مرواریدهای پرورشی یا طبیعی ممکن است تحت فرآیندهای شیمیایی قرار گیرند تا خوشرنگ تر و درخشان تر شوند. این فرآیندهای شیمیایی، ارزش مروارید را کم می کند. از اینرو هنگام خرید مرواریدهای طبیعی یا پرورشی، حتما با متخصص مشورت کنید.

 

تعیین گرید مروارید

متاسفانه استاندارد خاصی برای تعیین گرید مرواریدها وجود ندارد. اما مرواریدهای تاهیتی کمی از این قضیه مستثنا هستند و تعیین گرید آن ها توسط دولت پولی نزیای فرانسه انجام می شود.

مراقبت از مرواریدهای طبیعی و پرورشی

مرواریدهای طبیعی و پرورشی، شکننده و ظریف هستند. از اینرو باید به دقت از آن ها مراقبت کنید تا پولتان هدر نرود و مرواریدها تا آخر عمر همراهتان باشند. بسیاری از محصولات تمیزکننده و بهداشتی نظیر اسپری مو و عطر، به مروارید آسیب می رسانند و درخشندگی آن را از بین می برند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.