وقتی صحبت از اکسسوری می شود، خیلی ها می گویند که استفاده از زیورآلات کمتر مناسب است. اما بعضی اوقات، استفاده از یک اکسسوری یا زیورآلات کافی نیست. استفاده از چندین جواهر یکسان در کنار هم، می تواند ظاهر شما را منحصر به فرد کند. اما این بدان معنا نیست که هر گردنبند، انگشتری یا دستبندی که دم دستتان هست را با همدیگر به تن کنید و انتظار داشته باشید که ترکیب آن ها زیبا شود. مثلا گردنبندهایی را که انتخاب می کنید، باید در یک یا چند چیز با هم مشترک باشند و در بعضی موارد مثل طول یا ضخامت با هم متفاوت باشند. می توانید چندین انگشتر را دستتان کنید، چندین دستبند را با هم استفاده کنید، یا چندین گردنبند را به گردنتان بیندازید. در زبان انگلیسی، به این سبک، لایه بندی (Layering) می گویند. در زبان فارسی می توان از اصطلاح چند ردیفه یا چند رشته ای برای این سبک استفاده کرد. به کمک این روش می توانید به زیورآلات قدیمی خود جان تازه ای دهید و ترکیب های مختلف و زیبایی را خلق کنید.
نکات کلی
اگر تازه به دنیای زیورآلات چندردیفه پا گذاشته اید، از جواهراتی استفاده کنید که با هم مشابه هستند. می توانید جواهرات سلطنتی را با هم ست کنید یا زیورآلاتی را ست کنید که همگی دارای لبه های نوک تیز هستند. زیورآلاتی را انتخاب کنید که از لحاظ سبک به یکدیگر شبیه هستند.
  • بهتر است این کار را با جواهرات و بدلیجات ساده شروع کنید. مثلا می توانید گردنبندهایی را انتخاب کنید که همگی دارای آویزهای ساده و ظریف هستند. یا دستبندهایی را انتخاب کنید که دارای زنجیرهای نازک هستند. می توانید انگشترهایی را دستتان کنید که همگی دارای پایه حلقه نازک هستند. یا زیورآلاتی را انتخاب کنید که همگی از یک نوع فلز ساخته شده اند یا دارای سنگ های هم نوع یا هم شکل هستند. ساده ترین راه برای ترکیب جواهرات آن است که از فلزهای مشابه استفاده کنید. مثلا می توانید گردنبندهای طلا را با هم استفاده کنید یا انگشترهای نقره را با هم دستتان کنید. همچنین می توانید علاوه بر فلز، از سنگ های یکسان استفاده کنید. مثلا گردنبندهای طلا را که دارای سنگ روبی هستند با هم به گردنتان بیاویزید. شکل زیورآلات نیز در ترکیب آن ها موثر است. مثلا می توانید یک انگشتر طلا را با یک انگشتر نقره که هر دو دارای سنگ های قلبی هستند استفاده کنید.
  • اگر دنبال سبک هایی هستید که بیشتر جلب توجه می کنند، می توانید از جواهراتی استفاده کنید که دارای سبک های متفاوت باشند. مثلا می توانید از یک انگشتر قدیمی به همراه یک انگشتر مدرن استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که این نوع از لایه بندی، بیشتر برای لباس های رسمی و مجلسی مناسب است تا لباس های عادی و روزمره.
همانطور که اشاره کردیم، سعی کنید از زیورآلات و اکسسوری هایی استفاده کنید که دارای مشترکات هستند. اما این بدان معنا نیست که آن ها باید کاملا مشابه هم باشند. یکی از فاکتورهایی که می تواند هنگام لایه بندی جواهرات در نظر گرفته شود، وزن جواهرات است. مثلا می توانید یک گردنبند سنگین مروارید با مهره های زیاد را با یک گردنبند سبک تک مروارید به تن کنید.

نکته ی خاص :

… برای مثال یکی از سبک های مورد علاقه خانم ها و آقایان به تازگی ، استفاده از پلاک های اسم می باشد. این پلاک های اسم که به برش پلاک های اسم لیزری یا برش پلاک اسم با لیزر معروف است، این روز ها بسیار مورد پسند واقع گردیده است.
شما می توانید از این نوع پلاک های اسم نیز به صورت تک ردیفه و چند ردیفه با طول زنجیر های متفاوت استفاده نمایید.
همچنین گالری گیوی افتخار این را دارد که طراحی این نوع پلاک های اسم را نیز به صورت اختصاصی و با هزینه ای بسیار معقول برای شما انجام دهد.
این نوع پلاک های اسم معمولا در فضای مجازی و عامه مردم به اسم های زیر شناخته می شوند :
در مورد سبک چند ردیفه، باید تمرکز خود را روی یک ناحیه قرار دهید. مثلا اگر از چند گردنبند در کنار هم استفاده می کنید، فقط از یک دستبند و یک انگشتر استفاده کنید. اگر دستبندهای چند ردیفه را دستتان کرده اید، یک گردنبند نازک ساده استفاده کنید.
  • اگر به مهمانی های خاص مثل عروسی دعوت شده اید، می توانید از لایه بندی در نقاط مختلف استفاده کنید. مثلا می توانید چندین دستبند و چندین گردنبند را به تن کنید. با این حال سعی کنید بقیه ی زیورآلات و جواهرات شما ساده باشند تا ظاهر شما شلوغ نشود.

چگونه چند گردنبند را با یکدیگر ترکیب کنیم؟

گردنبندهایی با طول های متفاوت را به تن کنید. نکته ی کلیدی آن است که گردنبندها از بالا به پایین به صورت پله ای قرار گیرند. بهتر است از یک گردنبند چوکر یا گردنبندی با طول ۴۱ سانت شروع کنید و گردنبندهای دیگر را طوری انتخاب کنید که به اندازه ۵ سانتی متر با هم فاصله داشته باشند. مزیت این روش آن است که گردنبندها به هم گره نمی خورند و هر یک از آن ها زیبایی خود را به خوبی نشان می دهند.
اگر طول گردنبندهایتان یکسان است، می توانید با آویزهای آن ها بازی کنید تا خود را بهتر نشان دهند. مثلا می توانید آویز یکی را در مرکز قرار دهید و آویز دیگری را کمی به چپ یا راست منتقل کنید.
  • اگر از این روش استفاده کنید، گردنبندهای شما ممکن است کمی به هم گره بخورند. نگران نباشید! گره خوردن آن ها زیبایی خاص خودش را دارد.
یک روش دیگر برای ترکیب چند گردنبند با هم، استفاده از چند گردنبند بزرگ است که روی یکدیگر قرار می گیرند. این سبک، توجه بیننده را به صورت شما جلب می کند.
  • مثلا می توانید یک زنجیر طلای بزرگ، یک گردنبند بزرگ رنگارنگ و یک گردنبند طلا با قطعات بزرگ که همگی دارای طول یکسان مثل ۴۱ تا ۴۶ سانتی متر هستند را ترکیب کنید.
  • اگر می خواهید از این سبک استفاده کنید، بیشتر از دو یا سه گردنبند بزرگ را با هم ترکیب نکنید.
  • این سبک، بهترین سبک برای لباس های یقه دار است. اما می توانید از این روش برای لباس های یقه باز، یقه قایقی و یقه گرد باز هم استفاده کنید.

چگونه چند دستبند را با یکدیگر ترکیب کنیم؟

اگر تا الان چندین دستبند را با هم ترکیب نکرده اید، از ترکیب های ساده شروع کنید. به جای اینکه از چند دستبند در هر دو دست خود استفاده کنید، روی یک دستتان تمرکز کنید. در اینصورت می توانید از هر تعداد دستبند که مایل هستید در یک دست خود استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید در دست دیگر خود هم از دستبند استفاده کنید، یک دستبند ساده و ظریف دستتان کنید.
از دستبندهایی با ضخامت و شکل های مختلف در کنار هم استفاده کنید. مثلا می توانید یک دستبند ظریف و ساده را همراه با یک النگوی بزرگ به تن کنید. یا دستبندهای دایره های را به همراه دستبندهای مربعی استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید از دستبندهایی با ضخامت و شکل یکسان استفاده کنید، می توانید روی مواد به کار رفته آن ها کار کنید. مثلا یک دستبند بافت، یک دستبند طلا و یک دستبند مهره ای با اندازه ها و ضخامت های مشابه را دستتان کنید.
هیچ ایرادی ندارد که به ساعت خود به چشم زیورآلات نگاه کنیم. از اینرو می توانید دستبندهای خود را با ساعتتان ست کنید. اما مثل همه ی جواهرات دیگر، مطمین شوید که ساعت شما در بعضی چیزها با دستبندهای شما مشترک است.
  • مثلا اگر از دستبند طلا و نقره استفاده می کنید، ساعتی را انتخاب کنید که از جنس طلا یا نقره یا هر دو باشد.
  • اگر ساعت شما دارای بند فلزی نیست، سعی کنید رنگ آن را با دستبندهای خود ست کنید.

چگونه چند انگشتر را با یکدیگر ترکیب کنیم؟

هنگام استفاده از چند انگشتر، می توانید آن ها را در یک انگشت خود کنید. اما یک روش بهتر و تاثیرگذارتر آن است که آن ها را در چند انگشت خود استفاده کنید. مثلا می توانید یک انگشتر را در انگشت اشاره، سه انگشتر را در انگشت میانی و دو انگشتر را در انگشت حلقه کنید. اگر می خواهید دستان شما خیلی جلب توجه کند، می توانید از چند انگشتر در هر دو دست خود استفاده کنید.
  • اگر می خواهید انگشتر شما خیلی جلب توجه کند، می توانید در انگشت های کناری آن از انگشتر استفاده نکنید.
  • استفاده از انگشتر در انگشت کوچک یا شست، ترکیب زیبایی را در کنار انگشترهای دیگر ایجاد می کند.
انگشترها را در قسمت های مختلف انگشتانتان استفاده کنید. اگر همه ی آن ها را در پایه انگشت قرار دهید، ترکیب یکنواخت و کسل کننده را ایجاد خواهید کرد. در عوض آن ها را در مرکز، انتها یا پایه انگشت قرار دهید تا ترکیبشان چشم نوازتر و متنوع تر شود.
  • مسلما نمی خواهید انگشترتان بیفتد یا ایجاد ناراحتی کند. از اینرو انگشتر یا بندانگشتی شما باید در محل خاص خودش قرار گیرد تا ایجاد مزاحمت نکند.
مثل دستبندها، انگشترهایی با ضخامت و شکل های مختلف را با هم ترکیب کنید. مثلا می توانید انگشترهای بزرگ و ظریف با طرح های افقی، عمودی، مربعی و غیره را کنار هم استفاده کنید.
  • به عنوان مثالی دیگر می توانید از دو حلقه ظریف در انگشت اشاره، یک انگشتر کوکتل بزرگ در انگشت میانی، و سه یا چهار انگشتر سنگ دار در انگشت حلقه استفاده کنید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.